Met een gebiedscoalitie van bewoners, zorg- en welzijnsorganisaties, woningcorporaties en de gemeente is er bijna twee jaar extra aandacht voor de sociale kant van de wijk Westergouwe. Want in een (nieuwbouw)wijk staan er niet alleen huizen, maar er wonen ook mensen. De gebiedscoalitie is een van de 24 in Nederland en wordt landelijk ondersteund door projectorganisatie Platform 31. Het project loopt sinds medio 2019 tot januari 2021.

Wat is een wijk voor iedereen? Samen met professionals, de wijkvereniging en een aantal bewoners hebben we eind 2019 met elkaar geformuleerd wat we hieronder verstaan. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar het belangrijkste is dat we het met elkaar hebben bedacht (en niet achter een bureau): Een sociale, veilige, diverse, gezonde en beweegvriendelijke wijk voor iedereen en een wijk waar je prettig kunt wonen

In 2020 zijn we steeds concreter geworden. Hoe realiseer je bovenstaande? Wat heb je daar dan voor nodig?

Voorbeelden:
Denk aan toegankelijke en veilige fiets- en wandelpadenVoorzieningen om elkaar te kunnen ontmoetenPlekken om activiteiten te kunnen organiseren, zoals een laagdrempelige inloopEen divers woningaanbodBuurtjes met een stadstuin of een gezamenlijke tuin/ speelplekAanwezigheid van goed openbaar vervoer, etc.

Wat is de rol van de wijkvereniging? De wijkvereniging heeft een belangrijke rol om de stem van de huidige bewoners te laten horen. Wij kennen de wijk als geen ander en weten wat er leeft..

Op 16 juli is er een bewonersbijeenkomst voor iedereen in Westergouwe om mee te denken over de invulling van het groen. Kom je ook en denk je met ons mee? Graag tot dan!

Inschrijven kan via onderstaande link.

Categorieën: Leefbaarheid