De afgelopen weken hebben leerlingen van groep 7/8 van de Ontdekkingsreizigers zich bezig gehouden met het project Politiekids. De wijkagent en een jongerenwerker van gro-up buurtwerk hebben de leerlingen in vier lessen meegenomen in het werk van de politie en het jongerenwerk. Samen met de deelnemers hebben ze zich gebogen over thema’s als hard rijders, gespreksvoering, inbraakpreventie, arrestaties, verantwoord hangen, hangplek in de wijk en werkzaamheden op het bureau.

Tijdens de eerste les zijn de leerlingen in de weer geweest met een lasergun, om de snelheden van auto’s in de wijk te meten. Ze hebben boetes uitgedeeld aan hardrijders en duimpjes aan bestuurders die zich netjes aan de snelheid hielden.

In de tweede les hebben de leerlingen geleerd om door de ogen van een inbreker te kijken en tips uit te delen aan bewoners over de inbraakgevoeligheid van hun huis. Als klap op de vuurpijl kwam er een melding binnen over een inbreker in de wijk, die gearresteerd diende te worden. Uiteraard lieten de agenten in spé er geen gras over groeien en sloegen ze de inbreker in de boeien.

In de derde les hebben de leerlingen zich, als hangjongeren van de toekomst, gebogen over het verantwoord hangen. De leerlingen hebben nagedacht over hoe een hangplek voor jongeren er anno 2023 uit moet zien. Ook projectbureau Westergouwe was van de partij om de ideeën van de jongeren mee te nemen. Wellicht kan er iets worden gerealiseerd in een volgend bouwstadium van de wijk.

In de laatste les vond er een excursie plaats naar het politiebureau, waar de leerlingen een rondleiding kregen. Daarnaast kregen ze uitgebreide uitleg over de uitrusting van de politie. Terug op school stonden de ouders hen op te wachten en kregen alle deelnemers een Politiekids diploma.

Categorieën: Leefbaarheid